.

 

 

 

 

 

نکات مهم در مورد آموزش گیتار

 

سوالات متداول در مورد آموزش گیتار

1.برای شروع چه گیتاری تهیه کنیم؟

موردی که باید بیشتر مورد توجه هنرجویان و والدین آنها قرار بگیرد این است که حتما قبل از خرید گیتار با استاد خود مشورت کنند.

اساتید به دلیل تجربه شخصی در مورد نوازندگی  گیتار و تجربه آموزشی طولانی مدت ، با هنرجویانی که ممکن است گیتارهایی با مدل ها و مارک های متنوع داشته باشند سرو کار دارند و اطلاعات بیشتری در مورد گیتارها دارند.

گیتاری که هنرجویان برای شروع باید تهیه کنند نیازی نیست که گران قیمت و حرفه ای باشد اما گیتاری که بی کیفیت و بد صدا و اصطلاحا بد دست نیز باشد ممکن است هنرجویان را دلسرد و زده کند.

برای شروع فراگیری گیتار یک گیتار آماتوری ولی از مارک های معروف پیشنهاد می شود.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است بخواهید بعد از چند سال گیتار حرفه ای تهیه کنید و یا کلا ساز خود را عوض کنید.اگر گیتار شما از برندهای معتبر موجود در بازار باشد ،برای فروش آن نیز به مشکلی برنخواهید خورد.

2.چه سبکی کار کنیم؟کلاسیک، پاپ یا فلامنکو.

اگر بخواهیم به زبان ساده این سه سبک را توضیح دهیم ،سبک پاپ آهنگ هایی هستند که ترانه و کلام دارند.از آهنگ های قدیمی تا آهنگ های جدید که هر روزه از رادیو،تلویزیون و حتی بر روی گوشی های خود انها را می شنویم. بیشتر این قطعات بر روی گیتار قابل اجرا هستند.

سبک کلاسیک ، سبکی است که بسیار تکنیکی تر از پاپ بوده و بیشتر بر روی قدرت موسیقی برای بیان منظور اهنگساز تکیه دارد.و اگر شکل سازی موسیقی کلاسیک را در نظر بگیریم فاقد کلام و ترانه است.

سبک فلامنکو موسیقی مخصوص اسپانیا با پشتوانه ای غنی است که ساز مخصوص این سبک گیتار است و تا حدی شبیه به موسیقی دستگاهی ایرانی است.

البته این توضیح مختصر و عامیانه است از این سه سبک ،که برای مخاطبان قابل درک باشد.بهترین راه برای درک تفاوت های این سبک ها شنیدن و دیدن نمونه اجرا هایی از این سه سبک است.

3.چه مدت زمان طول می کشد تا گیتار را به طور کامل یاد بگیریم؟

زمانی که این سوال پرسیده می شود جواب من این است که منظور شما از کامل چیست؟

ممکن است برای یک هنرجو کامل یعنی یاد گرفتن آهنگ مورد علاقه و یادگیری کامل برای هنرجوی دیگر یادگیری 20 آهنگ و برای هنرجوی دیگر اجرای هرآهنگی که می شنود باشد.

موضوع مهم اینجاست که هنرجویانی موفق هستند که بایک هدف مشخص در کلاس موسیقی ثبت نام می کنند و حتی اگر آن هدف اجرای یک آهنگ خاص باشد.

البته که وظیفه استاد با تجربه این است که هدف اولیه هنرجوی خود را بشناسد و علاوه بر اینکه به او این اطمینان را می دهد که در راستای هدف اش کار خواهیم کرد،هنرجو را با دنیای وسیع تری از موسیقی هم اشنا کند.

برای هنرجویان مبتدی بسته به نظر استاد یک یا دو جلسه اول تئوری موسیقی خواهد بود و از جلسات بعدی کار بر روی گیتار آغاز می شود.اگر تمرینات و حضور در کلاس مرتب باشد حداقل بازه زمانی 6 ماه تا یکسال برای رسیدن به یک سطح متوسط را باید در نظر داشته باشید.

اما موسیقی هم مانند هر هنر دیگری بی انتهاست و هرجقدر بیبشتر در این مسیر حرکت کنید تجربه و مهارت شما بیشتر خواهد شد.

4.ایا هر آهنگی که می شنوم را می توانم اجرا کنم؟ 

اجرای آهنگی که می شنویم مانند نوشتن املاست.برای رسیدن به این مرحله مدت زمان بیشتری مورد نیاز است تا گوش شما به خوبی با صداها و نت های موسیقی اشنا شود و تمرین بسیار بسیار بیشتری مورد نیاز است.

5.آموزش گیتار از چه سنی باید شروع شود؟

آموزش گیتار از سن 7 سال برای هنرجویانی که دوره های موسیقی کودک(ارف) را کار کرده باشند قابل اجراست. و اگر این دوره ها را نگذرانده باشند برای سن 6 یا 7 سال پیشنهاد می شود که دوره های ارف پیشرفته را که شامل یادگیری ساز فلوت ریکوردر هست ، گذرانده و بعد در کلاس گیتار شرکت کنند.

کلاس آموزش گیتار برای بزرگسالان هم برگزار می شود و محدودیت سنی به هیچ عنوان ندارد.

6.چه طور می توانیم  در نوازندگی گیتار سریع پیشرفت کنیم؟

تنها راه پیشرفت فقط تمرین و تمرین و تمرین است. هیچ راه ساده تر و میانبری برای یادگیری گیتار و هیچ ساز دیگری وجود ندارد.

تنها نکته طلایی در یادگیری گیتار و یادگیری موسیقی این است که استاد خود را با اگاهی و تحقیق انتخاب کنید و سپس به او اطمینان کنید.

مطمئن باشید که استاد شما تجربه نوازندگی  و تدریس و کار با هنرجویان بسیاری را دارد و مسیر پیشرفت شما را خوب می داند.

 7.فاکتورهای انتخاب استاد گیتار خوب ؟بهترین استاد گیتار کیست؟

آموزشگاه های مجاز موسیقی معتبر با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشائد اسلامی رزومه تحصیلی ،کارنامه اجرایی و سابقه تدریس اساتید خود را بر روی سایت های خود قرار می دهند که شما می توانید با مطالعه آنها و گرفتن مشاوره حضوری بهترین شخص را برای شروع این مسیر انتخاب کنید.

البته آموزش موسیقی یک تعامل دو طرفه است و برای کار کردن با استاد خوب و حرفه ای شما نیز باید دید حرفه ای داشته باشید. اگر بهترین استاد دنیا را داشته باشید و تمرین نکنید و وقت کافی برای تمرین نداشته باشید هیچ پیشرفتی نخواهید داشت.

 

آموزش موسیقی از مبتدی تا حرفه ای

موارد مهم برای شرکت در کلاس های آموزشی موسیقی

آموزش موسیقی مانند هر هنر دیگری یک مهارت به حساب می آید.

 

مهارتی که هم ذهنی است و هم فیزیکی.

به یاد داریم که در دوران مدرسه و یا در کلاس آموزشی زبان بسیار شنیده ایم و یا شاید خود جز همان دسته بوده ایم که می گفتیم اگر درس را سر کلاس یاد بگیریم کافی است

اما در مورد مهات های هنری و از جمله آموزش موسیقی، علاوه بر بخش یادگیری ذهنی ،هنرجو باید تمرین کافی برای یک درس به خصوص داشته باشد تا مهارت فیزیکی لازم را هم در مورد آن موضوع به خصوص یاد بگیرد.

مثلا آموزش گیتار فقط به شرکت در کلاس گیتار ختم نمی شود.بلکه هنرجو باید به ازای هر نیم ساعت آموزشی فروزانه یک ساعت تمرین گیتار در منزل داشته باشد.

مثلا فرض کنید آموزش رانندگی صرفا تئوری بود. آیا صرفا با یادگیری تئوری رانندگی شما می توانستید راننده شوید؟

و آیا کسی که تازه گواهینامه گرفته با کسی که سالهای طولانی هر روز رانندگی می کند مهارت یکسانی دارند؟

 

موارد مهم قبل از اقدام به ثبت نام برای آموزش موسیقی:

*خرید ساز

برای شروع کلاس های آموزشی حتما باید ساز مورد نظر خود را از ابتدا تهیه کنید.

برای تمام کلاسهای آموزشی موسیقی حداکثر از جلسه دوم حتما باید ساز مورد آموزش خود را تهیه کرده باشید.

مثلا در مورد آموزش گیتار ، از جلسه دوم آموزشی حتما باید ساز گیتار خریداری شده باشد . در مورد برخی از سازها هنرجویان باشد هر جلسه ساز خود را برای آموزش همراه داشته باشند مانند فلوت یا هارمونیکا(سازدهنی). ولی در مورد سازی مانند پیانو یا سنتور امکان حمل ساز نیست و هنرجویان از پیانو و سنتور آموزشگاه برای آموزش استفاده می کنند ولی حتما باید در منزل برای تمرین پیانو و سنتور داشته باشند.

 

در مورد گیتار، تار، سه تار، ویولن ،دف، تمبک، کمانچه، ... هنرجویان می توانند اگر عادت به اجرا باساز خود دارند ساز را همراه داشته باشند و اگر حمل ساز برایشان دشوار است از ساز آموزشگاه برای اموزش در کلاس استفاده کنند.

آموزش تار        آموزش فلوت       آموزش گیتار    آموزش کمانچه

آموزش سه تار     آموزش دف        آموزش تمبک

 

 

*برای تهیه و خرید ساز حتما با اساتید خود مشورت نمایید. 

استاد شما در آموزشگاه موسیقی به دلیل ارتباط هر روزه با سازهایی با یرندهای مختلف و تجربه طولانی مدت نوازندگی . اشنایی با ساز بهترین مشاور و راهنما برای خرید ساز هستند.

بهترین راهنمایی را در مورد انتخاب اندازه و نوع ساز از استاید بخواهید. مخصوصا برای کودکان که باید ساز در اندازه کوچکتر تهیه شود.

سازی که برای شروع باید خریداری شود نیازی نیست که گرانقیمت و حرفه ای باشد چون ممکن است علاقه شما به ساز تغییر کند و در ضمن باید در نظر داشته باشید که برای اجرا باساز حرفه ای شما نیز باید به اندازه کافی حرفه ای باشد . ولی ساز نامرغوب و سازی که صدای مناسبی ندارد نیز باعث دلزدگی شما از تمرین و در نهایت دلسرد شدن از آموزش خواهد شد.

پس سازی با قیمت مناسب ولی با صدای تمیز بهترین پیشنهاد است.

*حضور مرتب در کلاس آموزشگاه موسیقی معتبر و تمرین روزانه رمز موفقیت شماست

کلاس های آموزشی در هفته یک جلسه است و مطمئن باشید یک جلسه در هفته برای آموزش کافی است.برای نیم ساعت آموزشی کلاس موسیقی شما باید حداقل هر روز یک ساعت تمرین داشته باشید.

آموزش موسیقی مهارتی است باید علاوه بر تمرین کافی ،استاد باتجربه موسیقی ، شامل گذشت زمان شود.

هیچ مهارتی یک شبه به دست نمی آید.

پس باید برای خود هدف های کوتاه مدت و دراز مدت تعیین کنید تا طولانی بودن مسیر یادگیری موسیقی شما را دلسرد نکند.

برای خود اجراهای خانوادگی و چالش های مناسب طراحی کنید مثلا اجرا در یک جمع خانوادگی یا اجرا در مراسم و جشن های مدرسه یا حتی اجرا برای جمع چندنفره دوستان می تواند شروع خوبی باشد.

 

*انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی یا انتخاب بهترین استاد موسیقی

برای انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی در منطقه خود می توانید از اینترنت یا دوستانی که تجربه آموزش در این مراکز را داشته اند کمک بگیرید و رزومه اساتید آنها را مطالعه کنید.آمورشگاه معتبر موسیقی آموزشگاهی است که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و برای اطلاع مراجعه کنندگان مجوز را به دیوار آموزشگاه نصب کرده باشند.

 

انتخاب بهترین استاد موسیقی : بهترین استاد یا بهترین معلم موسیقی باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک ، سابقه اجرایی و سابقه تدریس خوبی نیز داشته باشد و در ضمن علاوه بر تحصیلات ، سواد و مهارت و تجربه ، اصول معلمی و روانشناسی آموزش نیز بداند. قطعا استعداد،علاقه و پشتکار هر هنرجویی منحصر به خود ان شخص است و مدرس موسیقی باید توانایی و انعطاف لازم برای کارکردن با هر سطح استعداد و علاقه و ... را داشته باشد.

بعد از تحقیقات و بررسی ها و مطالعه رزومه اساتید که اموزشگاه های معتبر بر روی سایت خود قرار میدهند ،بعد از انتخاب  ،

به استاد خود اعتماد کنید. 

اعتماد به استاد و مربی در روند آموزشی یک اصل ساسی و مهم است. 

 

 

حسین علیزاده

حسین علیزاده سال ۱۳۳۰ در منطقه سیدنصرالدین تهران متولد شد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در دبستان حافظ، وارد هنرستان موسیقی شد و از استادانی مانند هوشنگ ظریف،محمود کریمی،حبیب ا... صالحی،علی اکبرخان شهنازی و حسین دهلوی بهره گرفت.

پس از اتمام هنرستان موسیقی موفق به راهیابی به دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و هم‌زمان در مرکز حفظ و اشاعۀ موسیقی به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت. اساتید حسین علیزاده در دانشگاه و همین طور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی،آقایان نورعلیخان برومند،داریوش صفوت،سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدا...دوامی بودند.

علیزاده از سال 1349،به تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت وآثار متعددی در همین زمینه ساخت و همزمان مشغول به تدریس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی شد.

علیزاده گروه هایی به نام های (شیدا و عارف)  تشکیل داد.شرکت در برنامه های جشن هنر شیراز و اجرای دستگاه ماهور توسط گروه کر و کنسرت نوا حاصل کار این گروه ها بود.

حسین علیزاده با ساخت قطعات سواران دشت امید و حصار، فرمی تازه به موسیقی ایرانی ارائه داد.

حسین علیزاده  در زمینه‌ی طراحی و ساخت سازهای ابداعی جهت افزایش و ایجاد تنوع در رنگ دهی سازهای ایرانی ، معرفی سازندگان آنها و استفاده از این سازهای جدید در آثارش تجربه‌های موفقی دارد که از آن میان می‌توان به ابداع سازهای "سلانه" و "شور انگیز "اشاره کرد.

آثار علیزاده چندبار نامزد جایزه معتبر گرمی شده اند.

 حسین علیزاده در اوایل دهۀ هفتاد ریاست هنرستان موسیقی را بر عهده داشت. علیزاده هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و تا سال ۱۳۸۴ با شجریان در قالب گروهی چهار نفره همراه با کیهان کلهر و همایون شجریان به برگزاری کنسرت و اجرای برنامه در کشورهای مختلف مشغول بود.

 

 

 

آثار تکنوازی

الف: بداهه نوازی با سازهای تار، سه‌تار و شورانگیز و سلانه( ترکمن،هجرانی، ماه و مه و ...)

 

 ب: کنسرتها(پایکوبی،کنسرت نوا و ...)

 

 ج: اجراهای آموزشی

اجرای کتابهای اول،دوم و سوم هنرستان، اجرای دستور سه تار دوره ابتدائی و...)

اجرای ردیف میرزا عبدالله(با تار وسه­تار)

 

گروه نوازی ها

 

الف:در قالب گروه سازهای موسیقی ایرانی (رازونیاز،شورانگیز و...)

ب: گروه هم آوایان(راز نو،به تماشای آبهای سپید،  سرود گل و...)

 

موسیقی فیلم (دلشدگان ، گبه، آواز گنجشکها ،زشت و زیبا،ملکه و...)

موسیقی سریالهای تلویزیونی(زیر تیغ ، در چشم باد  و...)

 

آثار نوشتاری منتشر شده

 آموزشی

مثنوی در دستگاه­های موسیقی ایرانی ،دستور سه­تار دوره ابتدائی و...

 

مجموعه قطعات

ده قطعه 4،3،2،1برای تار

 

مجموعه تصانیف

بوسه های باران

 

ارکسترال

پارتیتور نینوا

 

 

فرامرز پایور

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. 

پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن،سنتور و سه تار آشنایی داشت. وی در سن ۱۷ سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و در همین دوران، فرامرز پایور، یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا شد. استاد ابوالحسن صبا سنتور نوازی را نزد علی اکبرخان شاهی و با تکنیکی متفاوت با روش خاندان سماعی فراگرفته بود.

اوالحسن صبا پس از مدتی نشست و برخاست با حبیب سماعی روش سنتور نوازی اورا برتر از استاد پیشین خود دید و با کوشش فراوانی بخشی از بداهه نوازی های حبیب سماعی را نت نویسی کرد.

استاد اوالحسن صبا کوشش کرد تا با آموزش روش درست سنتورنوازی به تعدادی از شاگردانش،روش سنتورنوازی نزدیک به آیین های هنری و زیبا شناسی موسیقی دستگاهی ابران را حفظ نماید.

در همین دوران فرامرز پایور از برجسته ترین شاگردان استاد صبا شد و تاسال 1336 که استاد ابوالحسن صبا درگذشت از آموزش های وی بهره گرفت.

فرامرز پایور و ابوالحسن صبا

استادان فرامرز پایور پس از درگذشت ابوالحسن صبا:

عبدالله دوامی، موسی معروفی ، نورعلی خان برومند

نزد ایشان به فراگیری ردیف درویش خان و ردیف میرزاعبدالله پرداخت.

 

 

 

 

 

 

فعالیت حرفه ای

 

فرامرز پایور از سال ۱۳۳۳، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال ۱۳۳۷ آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد.

فرامرز پایور سپس هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک خود، از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. ازدانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سال‌ها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل دانشگاهی انگلستان انجام داد که برنامه‌های دلپذیری از آن سال‌ها در آرشیو رادیو بی بی سی وجود دارد در این سال‌ها، برای شناساندن موسیقی اصیل ایرانی، از طرف دانشگاه لندن و دانشگاه کمبریج از او خواسته شد تا کنفرانس‌هایی در این زمینه همراه با ساز خود ترتیب دهد. همه این کنفرانس‌ها با موفقیت انجام شد و از سوی این دانشگاه‌ها به دریافت جوایزی نائل گردید.

بازگشت پایور از انگلستان، همزمان با آغاز برگزاری جشن های هنر شیراز بود. او همه ساله با گروه اساتید و گروه نوازندگان فرهنگ و هنر، نمونه‌های ارزنده‌ای از آثار بزرگان موسیقی ملی و نیز آثار خود را در این جشن‌ها اجرا می‌نمود.   فرامرز پایور در سال ۱۳۴۷ از وزارت دارایی به وزارت آموزش وپروش (سازمان مبارزه با بی‌سوادی) منتقل و در سال ۱۳۵۵ بازنشسته شد.

همچنین محمدرضا شجریان، استاد کنونی آواز ایران، در سال ۱۳۵۰ با استاد پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را با ایشان دنبال کرد.

 

فرامرز پایور تلاش های فراونی انجام داد تا میراث ابوالحسن صبا و مرتضی محجوبی  به جوانان موسیقیدان و تحصیلکرده دانشکده هنرهای زیبا در اوایل دهه 50 برسد.

 

از جمله فعالیت های فرامرز پایور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگارش کتب آموزشی سنتور

کار با خوانندگان بسیاری از جمله عبدالوهاب شهیدی، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان، احمدابراهیمی، خاطره پروانه، نادر گلچین و...

فرامرز پایور در اجراهای گروهی خود با بسیاری از نخبگان موسیقی ایرانی مانند:

جلیل شهناز(تار)، حسین تهرانی و محمد اسماعیلی(تمبک)؛ حسن ناهید و موسی معروفی(نی)، علی اصغربهاری و رحمتالله بدیعی(کمانچه) همکاری داشته است.

 

 

نوازندگی فرامرز پایور:سنتور  عماد رام: فلوت  حسین تهرانی: تمبک

 

 

بخشی از آثار فرامرز پایور

چهارباغ

ضرب اصول

حاصل عمر

ارغوان

رنگ شهرآشوب

پرده عشاق

مویه

عیاران

تنها یک خاطره

کرشمه نرگس

آواز محمود کریمی

گفتگو

سروش بهار

شب مهتاب

پراکنده

حکایت دل

شهرناز

پرنیان

ضرباهنگ

دلنواز

شهرآشوب

دلنواز

پریزاد

دلکش

نغمه هایی در دستگاه شور و ماهور

رهاورد

دستگاه ماهورو سه گاه

شور،چهاگاه، به یاد حبیب سماعی

بداهه نوازی نوا،راست پنجگاه

 

تالیفات

دستور سنتور،

سی قطعه چهارمضراب برای سنتور،

هشت آهنگ برای سنتور

پرنیان (دونوازی برای تار و سنتور)

گفتگو (دو نوازی برای ویلن و سنتور)

ردیف (چپ‌کوک) برای سنتور

مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای سنتور

مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای ویلن)

قطعات موسیقی مجلسی

فانوس

تئوری موسیقی

رِنگ شهرآشوب

دوره ابتدایی

رهگذر (دونوازی برای سنتور و فلوت)

آموزش ابتدایی تار

ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی

ویرایش مجدد دوره‌های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا (بازنویسی توسط پژمان آذرمینا)، فروردین ۱۳۷۸

فالگوش (هفت قطعه برای سنتور)

چهل قطعه برای سنتور (پیش درآمد، رنگ، چهارمضراب از استادان قدیم ایران) گردآوری و تنظیم فرامرز پایور و تدوین شده توسط مینا افتاده

ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور چپ کوک، به کوشش فرامرز پایور،(انتقال به چپ کوک و ویرایش توسط مینا افتاده)، ۱۳۹۰، (نسخه اولیه این کتاب در اردیبهشت ۱۳۵۹ توسط خانم افتاده و زیر نظر استاد پایور آماده شده‌است

 

فرامرز پایور ۱۸ آذر ۱۳۸۸ در بیمارستان شهید باهنر اقدسیه تهران به علت ایست قلبی و مشکل تنفسی درگذشت